Mange mindre virksomheder i vækst støder på et tidspunkt på problemer blandt de ansatte, når det drejer sig om at udføre den nødvendige rengøring på arbejdspladsen. Det kan både være rengøringsopgaver i produktionen og på lageret samt kontorrengøring, der giver anledning til uvenskab og dårligt arbejdsklima blandt medarbejderne.
Virksomheder, der er for længe om at erkende behovet for at udlicitere deres rengøring, er i fare for at opleve en rigtig dårlig stemning blandt de ansatte, fordi ansvaret for selve rengøringsopgaven sjældent er placeret hos en navngiven medarbejder.
Typisk sker der jo det at et nystartet firma er en enkeltmandsvirksomhed, hvor det er indehaveren selv, der svinger støvekluden, støvsuger, vasker gulv og ordner kaffemaskinen, når det er nødvendigt. Måske skal værkstedet også lige have en afrensning af og til.
Når virksomheden vokser og der bliver ansat en kontordame giver hun gerne en hånd med og tager sig også af den daglige rengøring, når hun kan passe det ind i mellem sine daglige arbejdsopgaver.
Virksomheden udvider og får måske ansat en sælger, der også bliver bedt af firmaejeren om lige at vaske gulv, mens han alligevel ikke har andet at lave. Gulvet bliver vasket, men ikke uden brok – og brokkeriet og utilfredsheden vil det fortsætte fra nu af. For ofte glemmer indehaveren af virksomheden at behovet for rengøring vokser i takt med at der bliver ansat flere og flere medarbejdere.
Kontordamen bliver hurtigt træt af, at hun for det meste hænger på stedets rengøring. Hun er jo ansat som kontordame, ikke rengøringspersonale. De nyeste medarbejdere har slet ikke samme fornemmelse for at rengøringsopgaven overhovedet eksisterer, for de ser jo kontordamen gøre det og tænker, det er hendes job.
Hun opdager, at rengøring også pludselig er en del af hendes job, og bliver utilfreds.
Når hun brokker sig og bliver sur over, de andre ikke hjælper, er skaden allerede sket, og det kan kun gå for langsomt med at chefen finder en løsning på problemet med firmaets rengøring. Løsningen består ofte i at vælge et rengøringsselskab, der tilbyder erhvervsrengøring, kontorrengøring eller hvad de nu hver især kalder det.
Så snart opgaven med rengøring er uddelegeret til et rengøringsfirma falder der ro over hele feltet, også selvom den situationen måske har været lidt tilspidset og ubehagelig.
Kontordamen bliver glad for at chefen endelig tager hende alvorligt, så hun slipper for rengøring, og derfor stopper hendes brok over de andres manglende deltagelse. De øvrige medarbejdere bliver glade for at slippe for hendes brok og alle kan igen koncentrere sig om at være produktive og udføre de opgaver, de er bedst til.
Vær opmærksom på at undgå dette problem ved at tage opgaven alvorligt tidligt i din virksomheds vækst. Erhvervsrengøring og kontorrengøring kan godt betale sig, hvis du vil have produktive og glade medarbejdere.
Den bedste løsning på problemet er at hyre et rengøringsselskab som har erfaring med erhvervsrengøring. I Århusområdet er en af dem, der har et godt rygte, rengøringsfirmaet Aarhus Rengøringsselskab, som kan findes på www.aarhusren.dk. Firmaet udfører også tæpperens.
![Disclaimer](https://socialkonference.dk/wp-content/uploads/2020/03/Disclaimer.png)