Trivsel og humor på jobbet

Trivsel og humor

Selvom vi er i december måned, som jo er en sjov måned, så har vi altså også brug for at være alvorlige på vores arbejdspladser. Jo, jo, der er en firmajulefrokost, som plejer at udvikle sig til en underholdende fest. Der er også nogle enkelte juleevents kun for jeres afdeling. De er som regel hyggelige, og I får lov til at invitere familien med. Forleden, den første søndag i advent, havde I sådan et event: Julehygge på afdelingen. Med gløgg, brune kager og saftevand til børn. Med foredrag om arbejdsglæde og med juleklip. Det var et intimt lille event, hvor din chef havde taget sine børnebørn med, hvor du selv havde væbnet dig med en sangbog med julesange og din guitar, hvor ham foredragsholderen faktisk viste sig at være en ok gut, der hellere end gerne øste ud af sin store viden om arbejdsglæde – og humor på arbejdspladsen.

Foredrag om arbejdsglæde

Du fik en længere snak med ham om, hvad det vil sige at være foredragsholder om det at holde foredrag om arbejdsglæde og, hvordan han forholder sig til den slags små events som den, I sad i. Han fortalte dig, at da din chef ringede, så troede han faktisk, at det var en dårlig form for humor på arbejdspladsen, som skulle gå ud over ham. Men da chefen forklarede udfordringen med at få bragt småbørn og lidt sippede medarbejdere sammen omkring det samme bord til julehygge, kunne han godt se pointen i at komme og fortælle om humor på arbejdspladsen.

Hans udfordring var at få sin viden bragt ud til en lille skare – som ikke kun bestod af voksne mennesker, men også børn i meget forskellige aldre. Han fortalte dig, at han havde valgt at bruge et simpelt sprog og samtidigt også sin krop, så alle fik noget at tænke over samtidigt med, at de også fik brugt mavens lattermuskler. Det var en god og lærerig samtale. Og et super foredrag.

Om godt to uger går I på juleferie. Det bliver skønt. Men først så skal I med til firmaets julefest. Det plejer at være ret hyggeligt – og du ser da også frem til at se alle møde op i festtøj. Festen vil nemlig begynde ret tidligt i år. Der vil ikke være tid for alle medarbejdere til at kunne nå at tage hjem og klæde om.

Humor løser mange problemer

Grunden er, at i år starter festen med et foredrag. Det skulle vare en god times tid. Og foredragsholderen ville gerne have, at I også afsatte lidt tid til spørgsmål og svar efter foredraget. Du tænkte dit, men sagde god for at afsætte ekstra tid. En foredragsholder, hvis han eller hun er god, skal da have lov til at dele sin viden med andre. Ikke sandt?

I havde diskuteret emnet, som foredraget skal handle om. Forslaget om, at foredragsholderen skulle tale om humor på arbejdspladsen blev vedtaget. Og det er der en grund til: De fleste af dine medarbejdere har allerede deltaget i små events med foredrag om arbejdsglæde. De ved alt om, at arbejdsglæde betyder effektivitet, færre sygdomsdage og generelt bedre stemning på en arbejdsplads.

Trivsel på jobbet

Men ved de, hvor vigtig humor på arbejdspladsen er, og at de selv kan bidrage til, at den er der – og bliver ved med at skabe arbejdsglæde? Der er nok nogen af medarbejderne, der har en mistanke. Men de fleste tænker nok ikke over det til hverdag – altså at trivsel på arbejdspladsen og humor hænger sammen. Og det er lige præcist det, du gerne vil have: Dine medarbejdere skal have mere viden om elementer såsom arbejdsglæde og humor på arbejdspladsen. De skal have en god oplevelse – så derfor valgte du en foredragsholder, der både har humoren med sig, og som ved, hvad han taler om, uden at fremstå som en klovn. Han har god humor og han bruger den i sine foredrag.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *